Drogi Rodzicu!
Jeśli Twoje dziecko zostało objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną to tu znajdziesz wszystkie niezbędne informację na ten temat.
Przedszkole to miejsce wspierające wielokierunkową aktywność dziecka. To tutaj, dzięki stworzeniu odpowiednich warunków, umożliwiamy mu swobodny rozwój, zabawę
i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa. Dziecko wówczas nabiera doświadczeń i osiąga kolejne dla swojego rozwoju kamienie milowe. To również często pierwsze miejsce,
w którym można zaobserwować wyjątkowe zdolności dziecka jak i trudności z jakimi musi się mierzyć.
Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna jest dodatkowym narzędziem, które ma służyć rozwijaniu zainteresowań dzieci uzdolnionych ale również być wsparciem dla tych dzieci, które przejawiają różne trudności. Każde dziecko zasługuje na szansę i pomocną dłoń by mogło prawidłowo rozwijać się razem z rówieśnikami.
W jakim celu udzielamy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu?
- aby wspierać potencjał rozwojowy dziecka
- aby stworzyć dziecku warunki do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym
Kto zostaje objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną?
- dziecko z niepełnosprawnością,
- dziecko z trudnościami emocjonalnymi,
- dziecko szczególnie uzdolnione,
- dziecko ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
- dziecko z deficytem kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
- dziecko z chorobą przewlekłą,
- dziecko doświadczające sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- dziecko, które doświadczyło niepowodzeń edukacyjnych,
- dziecko, które doświadcza zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową jego i najbliższej rodziny,
- dziecko przejawiające trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Kto udziela pomocy psychologiczno- pedagogicznej?
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają nauczyciele oraz specjaliści zatrudnieni
w przedszkolu na podstawie przeprowadzonej przez siebie obserwacji. Współpracują oni
z rodzicami, poradniami oraz innymi instytucjami, które działają na rzecz dziecka i jego rodziny.
W jakiej formie udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna
w przedszkolu?
- W formie pomoc w toku bieżącej pracy udzielana przez nauczyciela
- Poprzez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów
- W formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej poza grupą w przypadku dzieci posiadających orzeczenia
- Jako realizacja orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
- Jako realizacja opinii o zindywidualizowanej ścieżce obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
- Jako realizacja orzeczenia o indywidualnym rocznym przygotowaniu przedszkolnym
Formy pomocy i ich charakterystyka:
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia- przeznaczone dla dzieci szczególnie uzdolnionych
- Zajęcia specjalistyczne:
- korekcyjno-kompensacyjne- przeznaczone dla dzieci z zaburzeniami
i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - logopedyczne- przeznaczone dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych.
- rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne –przeznaczone dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym.
- inne zajęcia o charakterze terapeutycznym- przeznaczone dla dzieci
z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy
w funkcjonowaniu w przedszkolu, oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem
w życiu przedszkola. - Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego (potrzebna opinia poradni PP)- przeznaczona dla dzieci, które mogą uczęszczać do przedszkola, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego wspólnie w placówce i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Jeśli Państwa dziecko kwalifikuje się do objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną
w przedszkolu, otrzymujecie Państwo pisemną informację od nauczyciela, która wymaga Państwa zgody. Należy pamiętać, że korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w przedszkolu jest NIEODPŁATNE I DOBROWOLNE.
Jak wygląda pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla uczniów posiadających orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna dzieciom:
- niesłyszącym, słabosłyszącym,
- niewidomym, słabowidzącym,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
Takie orzeczenie mogą Państwo dostarczyć do przedszkola i wówczas dziecko zostanie od razu zakwalifikowane do objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w placówce.
Dyrektor przedszkola powołuje zespół składający się z nauczycieli i specjalistów, który na podstawie analizy orzeczenia oraz własnych obserwacji sporządza WIELOSPECJALISTYCZNĄ OCENĘ POZIOMU FUNKCJONOWANIA UCZNIA oraz INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO- TERAPEUTYCZNY. Te dwa ważne dokumenty zespół przedstawia opiekunom dziecka podczas zebrań zespołu.
Rodzicu!
Aby móc efektywnie pracować z Twoim dzieckiem potrzebujemy Twojego czynnego udziału, dlatego pamiętaj:
- Informuj nas na bieżąco o swoich spostrzeżeniach, bądź z nami w stałym kontakcie
- Pamiętaj, że przekazane Ci przez wychowawców czy specjalistów informację służą wyłącznie udzieleniu pomocy i wsparcia Twojemu dziecku
- Jeśli Twoje dziecko posiada już jakąś diagnozę albo wyniki badań u lekarzy specjalistów- poinformuj nas o tym, abyśmy mogli skutecznie wspierać dziecko
- Jeśli wychowawca Twojego dziecka sugeruje Ci konieczność pogłębionej diagnozy
w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub np. konsultację z psychologiem- warto skorzystać z jego wiedzy i doświadczenia
- Pamiętaj, że z psychologiem musisz kontaktować się osobiście a nie za pośrednictwem nauczycieli, ponieważ psycholog jest pracownikiem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
- Jeśli Twoje dziecko uczęszcza na zajęcia indywidualne bądź grupowe w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub też w innej jednostce wspierające rozwój dziecka, nie rezygnuj z tych zajęć! Jedynie wspólne, stałe, aktywne, wielowymiarowe wsparcie dziecka przyniesie oczekiwane efekty.
- Żadna forma pomocy udzielana dziecku bez Twojego czynnego udziału
i zainteresowania nie będzie skuteczna. Wiele zależy od Ciebie.