Gimnastyka buzi i języka

„Śmieszne minki dla chłopca
i dziewczynki’’- czyli gimnastyka buzi
i języka dla przedszkolaka

 

Zasady prawidłowego wykonania ćwiczeń:
  • Podczas ćwiczeń mamy szeroko otwartą buzię
  • Brodę trzymamy nieruchomo- staramy się „nie pomagać” językowi ruchami brody.
  • Staramy się wykonywać staranne ruchy, nie machamy językiem bezładnie, dotykamy wszystkich wskazanych w ćwiczeniu miejsc
  • Wargi mocno rozciągamy lub mocno ściskamy oraz wysuwamy je mocno do przodu
  • Język unosimy, wysuwamy, zawsze jak najdalej
  • Dorosły demonstruje właściwe wykonanie ćwiczenia- dziecko naśladuje
  • Każde ćwiczenie należy kilkakrotnie powtórzyć
  • Początkowo ćwiczenia mogą powodować zmęczenie narządów artykulacyjnych (są one zbudowane z mięśni, które tak jak każde inne mięśnie  należy  systematycznie wyćwiczyć)
  • Ćwiczymy 3razy w tygodniu, po kilka minut
  • Najłatwiej wykonywać ćwiczenia przed lustrem. Kiedy nabierze się wprawy, można ćwiczyć bez niego- np. na spacerze czy w wannie.

 

  1. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:

 Ćwiczenia usprawniające wargi:
  • Posyłanie całusów( usta złożone w dzióbek)
  • Parskanie
  • Za pomocą warg zbieramy ze spodeczka płatki czekoladowe
  • Utrzymywanie między wargami ołówka
  • Ruch- uśmiech z widocznymi zębami – okienko ( zęby zwarte, ale widoczne)
  • Nakładanie warg na siebie nawzajem
 Ćwiczenia usprawniające język:
  • Głaskanie podniebienia czubkiem języka ( usta szeroko otwarte)
  • Zlizywanie z podniebienia masy czekoladowej/miodu/dżemu
  • Oblizywanie górnej i dolnej wargi
  • Kląskanie
  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej
  • Oblizywanie i odliczanie zębów
  • Wymawianie „ttttttt”- najpierw wolno, potem coraz szybciej ( szeroko otwarte usta podczas całego ćwiczenia)
  • Wymawianie szybko głoski llll, a następnie łączenie jej ze wszystkimi samogłoskami- la, lo, le, lu, li, ly, ala, olo, ele, ulu, ili, yly, al., ol, el, il, yl itp
  • Mlaskanie czubkiem języka
  • Dotykanie czubkiem języka raz do jednego kącika ust, raz do drugiego- najpierw wolno, potem szybko
  • Wysuwanie języka jak najdalej raz w kierunku brody raz do nosa

  1. Ćwiczenia oddechowe:

  • Dmuchanie baniek mydlanych
  • Zabawa ze świeczką- dmuchanie na płomień świeczki- raz mocno tak, by ją zgasić, raz powoli i delikatnie tak, aby płomień jedynie się kołysał
  • Wdech przez nos i wydech przez usta.
  • W pozycji leżącej kładziemy dziecku na brzuchu- w okolicy przepony- jakaś zabawkę. Chodzi o to , by dziecko widziało swoje ruchy przeponowe podczas wdechu i wydechu, kiedy to zabawka będzie podnosić się i opadać
  • Unoszenie rąk w górę w czasie wdechu i wolne, spokojne opuszczanie ich przy wydechu. Podczas wdechu unosimy się na palcach naszych stop, na wydechu wracamy do normalnej pozycji
  • Wykonanie trzech wydechów starając się wymawia głoskę „s” jak najciszej
  • Dmuchanie na powieszony na nitce przedmiot- wdech i dosyć długi wydech
  • Wymawianie na 1 wydechu ciągu samogłosek- najpierw po 1, potem po kilka, na końcu wszystkie
  • Traf do bramki- dmuchanie na piłeczkę pingpongową – ma ona trafić do bramki przeciwnika
  • Śpiewanie
  • Przenoszenie skrawków papieru lub preparowanego ryżu czy płatków kukurydzanych za pomocą słomki. Podczas wdechu „łapie się” ( jakby się chciało przez słomkę napić soczku) wybrany przedmiot tak, aby go przenieść. Podczas wydechu dany przedmiot jest opuszczany
  • Dziecko naśladuje wiatr- dmucha z różnym nasileniem- jeśli wiatr jest mały to dmucha delikatnie, jeśli jest duży- dmucha mocno